Artikel 1 begripsbepalingen
In deze kantoorklachtenregeling wordt verstaan onder:
klacht: iedere schriftelijke uiting van ongenoegen van of namens de cliënt jegens
de advocaat of de onder diens verantwoordelijkheid werkzame personen over de
totstandkoming en de uitvoering van een overeenkomst van opdracht, de
kwaliteit van de dienstverlening, de hoogte van de declaratie, het verrichten of
aanbieden van buitengerechtelijke incassowerkzaamheden, niet zijnde een
klacht als bedoeld in paragraaf 4 van de Advocatenwet;
klager: de cliënt, diens vertegenwoordiger of een derde met een rechtstreeks
belang die een klacht kenbaar maakt;
klachtenfunctionaris: de advocaat die is belast met de afhandeling van de klacht;
Artikel 2 toepassingsbereik
opdracht tussen Advocatenkantoor Van Dijk en de cliënt.
aanbieder van buitengerechtelijke incassowerkzaamheden vallen ook onder het
bereik van deze klachtenregeling, als bedoeld in artikel 4, tweede lid, onderdeel
b, en artikel 14, derde lid, van de Wet kwaliteit incassodienstverlening.
klachtafhandeling conform de kantoorklachtenregeling.
Artikel 3 doelstellingen
Deze kantoorklachtenregeling heeft tot doel:
redelijke termijn op een constructieve wijze af te handelen;
vast te stellen;
door middel van goede klachtenbehandeling;
klachtbehandeling en klachtanalyse.
Artikel 4 informatie bij aanvang dienstverlening
voor het aangaan van de overeenkomst van opdracht of de schuldenaar jegens
advocaten bij het verrichten of aanbieden van buitengerechtelijke
incassowerkzaamheden erop dat het kantoor een kantoorklachtenregeling
hanteert en dat deze van toepassing is op de dienstverlening.
algemene voorwaarden / in correspondentie tussen advocaat – cliënt of advocaat – schuldenaar] opgenomen bij welke onafhankelijke partij of instantie een klacht
die na behandeling niet is opgelost kan worden voorgelegd ter verkrijging van
een bindende uitspraak en heeft dit bij de opdrachtbevestiging kenbaar gemaakt.
behandeling niet zijn opgelost worden voorgelegd aan de Geschillencommissie Advocatuur, ofwel de Deken van de Orde van Advocaten in het arrondissement Gelderland, ofwel de bevoegde Rechtbank.
Artikel 5 interne klachtprocedure
doorgeleid naar mr. W. van DIjk, die daarmee optreedt als klachtenfunctionaris.
indienen van de klacht en stelt de klager en degene over wie is geklaagd in de
gelegenheid een toelichting te geven op de klacht.
komen al dan niet na tussenkomst van de klachtenfunctionaris.
de klacht of doet met opgave van redenen mededeling aan de klager over
afwijking van deze termijn met vermelding van de termijn waarbinnen wel een
oordeel over de klacht wordt gegeven.
op de hoogte van het oordeel over de gegrondheid van de klacht, al dan niet
vergezeld van aanbevelingen.
klachtenfunctionaris en degene over wie is geklaagd het oordeel over de
gegrondheid van de klacht.
Artikel 6 geheimhouding en kosteloze klachtbehandeling
klachtbehandeling geheimhouding in acht.
van de klacht.
Artikel 7 verantwoordelijkheden
klacht.
eventueel contact en een mogelijke oplossing.
de klacht.
Artikel 8 klachtregistratie
2. Een klacht kan in meerdere onderwerpen worden ingedeeld.